ПОВЈЕРЉИВОСТ

Конвенцијом о правима дјетета утврђено је како сва дјеца имају права без обзира на то ко су, гдје живе, чиме се баве њихови родитељи, којим језиком говоре, које су вјере, јесу ли дјечаци или дјевојчице, из које културе долазе, имају ли тешкоће у развоју, јесу ли богата или сиромашна. Нити према једном дјетету ни на којој основи, не смије се поступати неправедно (УНИЦЕФ).

Свако дијете има право на сигуран и достојанствен живот, а дужност нас одраслих и система јесте да увијек радимо у најбољем интересу дјетета. 

Због тога, желимо да знаш да су нам твоја сигурност и добробит јако важни. Желимо да будемо ту за тебе, да ти пружимо помоћ и подршку и да заједно са тобом покушамо пронаћи рјешење које би за тебе било најбоље. 

Разговори са нама су повјерљиви што значи да ни са ким ван Плавог телефона нећемо подијелити оно што нам ти кажеш о себи. 

Међутим, постоје ситуације у којима ћемо морати прекршити повјерљивост како бисмо ти помогли и поступили у твом најбољем интересу.

Када ћемо прекршити правило повјерљивости?

То се може догодити уколико:

  • кажеш да је твој или нечији други живот у опасности;
  • кажеш нам да животно угрожаваш другу особу;
  • подијелиш са нама да неко злоставља друго дијете, а оно то не може некоме рећи или не разумије шта му се дешава;
  • полиција или суд од нас захтјевају да са њима подијелимо информације.
 

У наведеним ситуацијама, ми ћемо морати обавијестити надлежне институције (центар за социјални рад, хитну помоћ, полицију, …). Важно нам је да са тобом имамо отворену комуникацију стога ћемо настојати да о сваким корацима који утичу на твој живот, прво разговарамо са тобом – дајући ти онолико контроле колико је то могуће. Међутим, ако из различитих разлога, не будемо у могућности да те обавијестимо о томе, надлежне институције можемо контактирати и без да ти то претходно кажемо. 

Шта знате о мени када вам се обратим за помоћ и подршку?

О теби знамо само онолико колико ти подијелиш са нама у току разговора. Када нам се обратиш, питаћемо те којег си пола и колико имаш година, али на теби је да одлучиш да ли ћеш нам то рећи. Такође, ако мислиш да ћеш поново назвати Плави телефон, можеш нам рећи и своје лично име, без презимена или неко име које измислиш како бисмо лакше нашли забиљешке о томе о чему смо разговарали претходних пута и боље разумјели комплетну ситуацију у којој се налазиш.

Иако су позиви анонимни, важно нам је да знаш да постоји неколико података који су нам доступне када нам се обратиш:

  • Када нас позовеш, можемо видјети твој број телефона;
  • Ако нам пишеш путем чет савјетовања, можемо видјети  ИП адресу уређаја са којег нам пишеш;
  • Корисничка имена која користиш на друштвеним мрежама и wеб савјетовању. 
 

Такође, желимо да знаш да се телефонски разговори не снимају и да се наш број неће појавити на телефонским рачунима. Али кад год разговараш с нама путем телефона, ми ћемо написати биљешке о ономе што си подијелио/-ла са нама. Поред тога, када нам се јавиш путем чета или мејла, све преписке остају сачуване. Евиденцијама разговора имају приступ само савјетници Плавог телефона и они су законски дужни да штите повјерљивост информација што значи да могу законски одговарати уколико било коју информацију о теби подијеле са неким другим. Чување биљешки и преписки је значајно јер на тај начин ако нас поново контактираш, савјетник с којим разговараш знаће о чему си раније причао/-ла.

Шта ћете урадити ако вам се обратим и кажем да размишљам да себи одузмем живот?

Ако нас позовеш и кажеш: „Имам суицидалне мисли“ то не значи да ћемо ми одмах обавијестити полицију. Наш циљ је да будемо ту за тебе, да ти пружимо психолошку помоћ и да кроз разговор покушамо да направимо са тобом план који ће значити твоју сигурност и добробит. Али, ако у разговору са нама искажеш да размишљаш о суициду и имаш план како и када ћеш себи одузети живот онда ћемо податке које имамо о теби подијелити са полицијом како би они покушали да те лоцирају и спријече твоју смрт или озбиљне озљеде. 

Шта ће се десити ако кажем да ја доживљавам насиље или мој брат/сестра?

Сигурност и добробит тебе, али и било којег другог дјетета су нам на првом мјесту те нам је важно да ваша права буду заштићена. Ако са нама подијелиш да ти, као малољетна особа или твој брат/сестра, доживљавате неки облик насиља и злостављање, твоје податке ћемо подијелити са надлежним институцијама.  

На примјер, можда се дешава да те неко сексуално злоставља или наноси тешке физичке повреде, пријети да ће те убити, онемогућава ти задовољење основних потреба (немаш храну, воду, смјештај или приступ здравственој установи) или те често узнемирава због чега помишљаш да себи одузмеш живот. Више о облицима насиља можеш прочитати у категорији Насиља.

Поред тога што желимо да будете заштићени, сваки облик насиља и занемаривања су законски кажњиви те смо дужни да то пријавимо надлежним институцијама. У тим ситуацијама ми можемо од тебе да тражимо личне информације као што су име и презиме и адреса становања тебе или особе која је изложена насиљу, али ти имаш право да те информације не дијелиш са нама уколико то не желиш.

Након што кажемо некоме оно што подијелиш са нама…

У реду је да осјећаш љутњу онда када надлежним институцијама прослиједимо информације о теби без твоје сагласности, да осјећаш забринутост јер не знаш шта ће се догодити након тога, или да осјећаш олакшање јер сада напокон неко зна шта ти се дешава.

Важно нам је да знаш да о сваком кораку пажљиво размишљамо и да увијек дјелујемо у твом најбољем интересу. Одлука да нарушимо твоју повјерљивост ни нама није једноставна, али ћемо је бирати онда када је то неопходно како би се у твом животу нешто промијенило те како би твој живот био квалитетнији и бољи. 

Желимо да подијелимо са тобом да је било какво осјећање или реакција са твоје стране потпуно у реду. Дешавало нам се да прије корисници осјећају љутњу јер смо прекршили повјерљивост, али су нам се након неког времена јавили јер су надлежне инситуције одреаговале и јер се нешто промијенило.

Без обзира на то како се осјећаш, важно нам је да знаш да смо ми и даље ту за тебе и да желимо да те подржимо. Можеш поново да нам се обратиш како бисмо разговарали о томе како се осјећаш.