POVJERLJIVOST

Konvencijom o pravima djeteta utvrđeno je kako sva djeca imaju prava bez obzira na to ko su, gdje žive, čime se bave njihovi roditelji, kojim jezikom govore, koje su vjere, jesu li dječaci ili djevojčice, iz koje kulture dolaze, imaju li teškoće u razvoju, jesu li bogata ili siromašna. Niti prema jednom djetetu ni na kojoj osnovi, ne smije se postupati nepravedno (UNICEF).

Svako dijete ima pravo na siguran i dostojanstven život, a dužnost nas odraslih i sistema jeste da uvijek radimo u najboljem interesu djeteta. 

Zbog toga, želimo da znaš da su nam tvoja sigurnost i dobrobit jako važni. Želimo da budemo tu za tebe, da ti pružimo pomoć i podršku i da zajedno sa tobom pokušamo pronaći rješenje koje bi za tebe bilo najbolje. 

Razgovori sa nama su povjerljivi što znači da ni sa kim van Plavog telefona nećemo podijeliti ono što nam ti kažeš o sebi. 

Međutim, postoje situacije u kojima ćemo morati prekršiti povjerljivost kako bismo ti pomogli i postupili u tvom najboljem interesu.

Kada ćemo prekršiti pravilo povjerljivosti?

To se može dogoditi ukoliko:

  • kažeš da je tvoj ili nečiji drugi život u opasnosti;
  • kažeš nam da životno ugrožavaš drugu osobu;
  • podijeliš sa nama da neko zlostavlja drugo dijete, a ono to ne može nekome reći ili ne razumije šta mu se dešava;
  • policija ili sud od nas zahtjevaju da sa njima podijelimo informacije.
 

U navedenim situacijama, mi ćemo morati obavijestiti nadležne institucije (centar za socijalni rad, hitnu pomoć, policiju, …). Važno nam je da sa tobom imamo otvorenu komunikaciju stoga ćemo nastojati da o svakim koracima koji utiču na tvoj život, prvo razgovaramo sa tobom – dajući ti onoliko kontrole koliko je to moguće. Međutim, ako iz različitih razloga, ne budemo u mogućnosti da te obavijestimo o tome, nadležne institucije možemo kontaktirati i bez da ti to prethodno kažemo. 

Šta znate o meni kada vam se obratim za pomoć i podršku?

O tebi znamo samo onoliko koliko ti podijeliš sa nama u toku razgovora. Kada nam se obratiš, pitaćemo te kojeg si pola i koliko imaš godina, ali na tebi je da odlučiš da li ćeš nam to reći. Takođe, ako misliš da ćeš ponovo nazvati Plavi telefon, možeš nam reći i svoje lično ime, bez prezimena ili neko ime koje izmisliš kako bismo lakše našli zabilješke o tome o čemu smo razgovarali prethodnih puta i bolje razumjeli kompletnu situaciju u kojoj se nalaziš.

Iako su pozivi anonimni, važno nam je da znaš da postoji nekoliko podataka koji su nam dostupne kada nam se obratiš:

  • Kada nas pozoveš, možemo vidjeti tvoj broj telefona;
  • Ako nam pišeš putem čet savjetovanja, možemo vidjeti  IP adresu uređaja sa kojeg nam pišeš;
  • Korisnička imena koja koristiš na društvenim mrežama i web savjetovanju. 
 

Takođe, želimo da znaš da se telefonski razgovori ne snimaju i da se naš broj neće pojaviti na telefonskim računima. Ali kad god razgovaraš s nama putem telefona, mi ćemo napisati bilješke o onome što si podijelio/-la sa nama. Pored toga, kada nam se javiš putem četa ili mejla, sve prepiske ostaju sačuvane. Evidencijama razgovora imaju pristup samo savjetnici Plavog telefona i oni su zakonski dužni da štite povjerljivost informacija što znači da mogu zakonski odgovarati ukoliko bilo koju informaciju o tebi podijele sa nekim drugim. Čuvanje bilješki i prepiski je značajno jer na taj način ako nas ponovo kontaktiraš, savjetnik s kojim razgovaraš znaće o čemu si ranije pričao/-la.

Šta ćete uraditi ako vam se obratim i kažem da razmišljam da sebi oduzmem život?

Ako nas pozoveš i kažeš: „Imam suicidalne misli“ to ne znači da ćemo mi odmah obavijestiti policiju. Naš cilj je da budemo tu za tebe, da ti pružimo psihološku pomoć i da kroz razgovor pokušamo da napravimo sa tobom plan koji će značiti tvoju sigurnost i dobrobit. Ali, ako u razgovoru sa nama iskažeš da razmišljaš o suicidu i imaš plan kako i kada ćeš sebi oduzeti život onda ćemo podatke koje imamo o tebi podijeliti sa policijom kako bi oni pokušali da te lociraju i spriječe tvoju smrt ili ozbiljne ozljede. 

Šta će se desiti ako kažem da ja doživljavam nasilje ili moj brat/sestra?

Sigurnost i dobrobit tebe, ali i bilo kojeg drugog djeteta su nam na prvom mjestu te nam je važno da vaša prava budu zaštićena. Ako sa nama podijeliš da ti, kao maloljetna osoba ili tvoj brat/sestra, doživljavate neki oblik nasilja i zlostavljanje, tvoje podatke ćemo podijeliti sa nadležnim institucijama.  

Na primjer, možda se dešava da te neko seksualno zlostavlja ili nanosi teške fizičke povrede, prijeti da će te ubiti, onemogućava ti zadovoljenje osnovnih potreba (nemaš hranu, vodu, smještaj ili pristup zdravstvenoj ustanovi) ili te često uznemirava zbog čega pomišljaš da sebi oduzmeš život. Više o oblicima nasilja možeš pročitati u kategoriji Nasilja.

Pored toga što želimo da budete zaštićeni, svaki oblik nasilja i zanemarivanja su zakonski kažnjivi te smo dužni da to prijavimo nadležnim institucijama. U tim situacijama mi možemo od tebe da tražimo lične informacije kao što su ime i prezime i adresa stanovanja tebe ili osobe koja je izložena nasilju, ali ti imaš pravo da te informacije ne dijeliš sa nama ukoliko to ne želiš.

Nakon što kažemo nekome ono što podijeliš sa nama…

U redu je da osjećaš ljutnju onda kada nadležnim institucijama proslijedimo informacije o tebi bez tvoje saglasnosti, da osjećaš zabrinutost jer ne znaš šta će se dogoditi nakon toga, ili da osjećaš olakšanje jer sada napokon neko zna šta ti se dešava.

Važno nam je da znaš da o svakom koraku pažljivo razmišljamo i da uvijek djelujemo u tvom najboljem interesu. Odluka da narušimo tvoju povjerljivost ni nama nije jednostavna, ali ćemo je birati onda kada je to neophodno kako bi se u tvom životu nešto promijenilo te kako bi tvoj život bio kvalitetniji i bolji. 

Želimo da podijelimo sa tobom da je bilo kakvo osjećanje ili reakcija sa tvoje strane potpuno u redu. Dešavalo nam se da prije korisnici osjećaju ljutnju jer smo prekršili povjerljivost, ali su nam se nakon nekog vremena javili jer su nadležne insitucije odreagovale i jer se nešto promijenilo.

Bez obzira na to kako se osjećaš, važno nam je da znaš da smo mi i dalje tu za tebe i da želimo da te podržimo. Možeš ponovo da nam se obratiš kako bismo razgovarali o tome kako se osjećaš.